(communitybijdrage)

Han Kolff, CEO HeadFirst Group

‘CIO’s kunnen goed strategisch meedenken met de business’

Click to edit...

door Kim de Vries, beeld Mark van den Brink

“De rol en het belang van de CIO en zijn positie in de board wordt steeds belangrijker. Business en tech gaan hand in hand, want elk bedrijf is een techbedrijf tegenwoordig”, vindt Han Kolff, CEO van HeadFirst Group. 

Het HR-techplatform groeide in vijfentwintig jaar tot zo’n 250 medewerkers en een jaaromzet van meer dan 1,5 miljard euro. Vanaf vijf verschillende locaties in Nederland en België adviseert het bedrijf opdrachtgevers over hun inhuurbeleid, worden er professionals bemiddeld naar opdrachten en regelt HeadFirst Group dossiers, contracten en facturatie.

Strategisch meedenken

Via HeadFirst Group zijn dagelijks 15.000 professionals aan het werk bij ruim 400 opdrachtgevers. Daarbij is IT en data leidend voor Kolff. “Met 150.000 professionals in ons netwerk beschikken wij over veel, heel veel data. Die willen we slicen en dicen. In deze tak van sport gaat het om het verbinden van vraag en aanbod. Nu al werken onze teams met data die ze kortgeleden nog niet hadden”, legt hij uit.

Toen hij startte bij HeadFirst Group heeft hij daarom gelijk de CIO en CMO direct aan hemzelf laten rapporteren en niet meer aan de Chief Financial Officer en Chief Commercial Officer. Waarom? “Het is van belang om een IT-roadmap te hebben die klopt met de strategie. Daarin moeten de IT- en marketingafdeling ook samenwerken, de front- en backend moeten met elkaar praten. Het CIO-domein wordt daarnaast steeds breder. Dit is ook logisch als je kijkt dat zelfs een bank als ING zich niet meer profileert als bank, maar als techbedrijf. CIO’s kunnen heel goed strategisch meedenken met de business”, zegt Kolff.

“Met 150.000 professionals in ons netwerk beschikken wij over veel, heel veel data. Die willen we slicen en dicen.”

Strategisch meedenken

Governance is daarbij volgens hem heel belangrijk. En daarmee samenhangend: wie definieert de IT-vraag? Kolff: “Er is centrale power nodig om dit te doen, want dat is een complexe puzzel. Wat ik vaak merk is dat CIO’s pas laat betrokken worden bij het definiëren van die eerste vraag. En dat maakt het lastig. Business en IT kunnen beter vroeg in het proces alignen. Want de business weet heel vaak niet eens wat er allemaal mogelijk is. CIO’s mogen meer eisen dat de vraag van de klant echt klopt. Het helpt dan als een CEO meedenkt en om IT direct onder de CEO te hangen, want onder de CFO wordt je al snel een kostenpost.”

Daarbij helpt het niet dat iedereen iets vindt van IT. “Je krijgt een beetje wat de marketingafdeling vroeger had. Iedereen vindt iets van IT en komt met suggesties en ideeën, maar hierin kan de CIO meer leidend zijn. De rol van CIO groeit daar ook naartoe. Dat vraagt om leiderschap, maar ook om business savviness bij de IT-afdeling aan de ene kant en digital savviness bij de bussiness aan de andere kant. De wereld gaat naar meer inhoud. Je hebt geen bestuurders meer die zitten te besturen. Het is veel meer functioneel gericht. Je moet HR begrijpen, digital marketing begrijpen én IT begrijpen. De business directeuren die dat niet hebben, gaan het niet redden in deze door IT gedreven, snel veranderende wereld”, zegt Kolff.

Han Kolff

Voor zijn komst naar HeadFirst Group was Han Kolff CFO en bestuurslid bij TMF Group. Eerder werkte hij zo’n acht jaar voor Randstad als managing director van de Group control-, strategy- en M&A-praktijken. Daar gaf hij leiding aan de finance functie en het strategische ontwikkel- en executieproces van de wereldwijde groep. Ook stond Kolff als oprichter aan de basis van het Randstad Innovation Fund, de venture capital-tak. In een eerder stadium van zijn loopbaan bekleedde hij diverse managementfuncties bij Heineken en Danone.