André van der Linden, CIO Royal FloraHolland:
‘Klaag niet CIO, verdien je plaats in de board’
‘Als CIO heb je als geen ander een brede blik op de organisatie'
door Thijs Doorenbosch, beeld Royal FloraHolland
Als CIO van Royal FloraHolland werd André van der Linden best in het diepe gegooid. Ruim vier jaar geleden werd hij verantwoordelijk voor een digitaliseringsslag van het veilingplatform die al bezig was. En het werd niet makkelijk. Toch kan hij nu terugkijken op een succesvolle transitie. Durf je aanpak aan te passen indien nodig, is één van zijn conclusies.
“Ik heb het zo weinig mogelijk over technologie. Het gaat niet om de technologie. In de board gaat het om de waarde genereren. Hoe leg je in businesstermen uit hoe technologie waarde toevoegt? Als er een vertraging of verstoring optreedt, gaat het om de gevolgen niet om de gebeurtenis zelf. Anders blijft het een IT-feestje. Of het blijft bij bangmakerij, bijvoorbeeld rond security. Als je niks doet, dan…”
Tijd voor verandering
André van der Linden wilde na 26 jaar Rabobank en het bereiken van zijn 50e verjaardag iets anders. Een rol als CIO bij Royal FloraHolland was dat ook echt. En in een sector die hij niet kende. Hoewel de organisatie, net als de Rabobank, een coöperatie is, liggen de verhoudingen echt anders. De leden zijn - in tegenstelling tot bij de bank - voor hun primaire proces direct afhankelijk van de veiling. En er lag de opdracht het hele handelsproces te digitaliseren. Die wens was voor iedereen in de keten duidelijk, ook al jaren voor Van der Linden aantrad. Onderdelen waren dan ook al gedigitaliseerd, want ook vanuit het buitenland kunnen kopers allang bieden op basis van digitale veilingklokken. Maar de droom van de hele keten was om het proces 100% digitaal te maken.
De droom is om het proces 100% digitaal te maken
Droom uit het oog verloren
De opdracht was dus duidelijk, de seinen op groen en de ambitie lag hoog en er was een scherp tijdpad. En daar ging het even mis. “Wij wilden heel snel maar verloren daardoor onze droom uit het oog doordat de strakke deadline leidend was geworden.” Er ontstond weerstand bij de leden over de manier en het tempo waarop het plan werd uitgevoerd. Ook bij de softwareleveranciers die klanten hebben in de keten - er zijn er wel honderd – groeide wantrouwen over hoe de verhoudingen kwamen te liggen nadat het nieuwe digitale handelsplatform Floriday volledig zou zijn opgeleverd. Probeerde FloraHolland activiteiten bij hen weg te halen? En zo vertraagde het proces. Dat zorgde weer voor verlies aan vertrouwen in de board en de raad van commissarissen die voor het merendeel uit vertegenwoordigers van de leden bestaat.
“Op drie vlakken heb ik mijn rol moeten pakken”, zegt Van der Linden. “Ik moest weten wat er speelt in de keten, ik moest zorgen dat mijn teams geïnspireerd bleven en ik moest zorgen dat het bestuur weer vertrouwen kreeg in de aanpak die we hadden geformuleerd.”
Dat is gelukt. “Het sentiment van tweeënhalf jaar geleden was heel negatief. En een jaar later stonden kwekers elkaar aan de bar te vertellen dat als ze Floriday niet gebruiken, ze echt wat missen. Inmiddels wordt 80% van de directe handel via het digitale platform afgehandeld en ligt het tevredenheidscijfer op een 8.”
Op drie vlakken heb ik mijn rol moeten pakken
Serieus genomen worden
Over zijn rol in dat proces is Van der Linden duidelijk. “Als je als CIO echt serieus genomen wil worden in een board, moet je zorgen dat je serieus genomen kan worden. Dat doe je door heel veel tijd te besteden aan te begrijpen waar de business naar toe gaat. De CIO moet zorgen dat de maximale waarde uit de technologie wordt gehaald. Als CIO heb je als geen ander in de board een brede blik op wat er speelt in de organisatie. Zorg dat die dan ook op een positieve manier wordt gebruikt. En wees bereid een beter plan te maken als de buitenwereld niet meegaat met de verwachtingen in de oorspronkelijke aanpak.”