Voorwoord

De stenen winkel als uithangbord

Fysiek behoudt zijn plek in de digitale wereld 

door Eveline Meijer, beeld Shutterstock

“Let maar op, in de toekomst zijn er geen winkelstraten meer! Dan bestelt iedereen alleen maar online!” Deze voorspelling – of vrees – hoorde je een aantal jaar geleden nog regelmatig. En het is waar: er wordt steeds meer online besteld. Zeker tijdens de pandemie kreeg online winkelen een enorme boost, ook omdat de winkels tijdelijk gesloten waren.  

Digitalisering is dus in rap tempo steeds belangrijker geworden voor de retailsector. Zeker nu mensen zich überhaupt steeds meer online begeven. Nieuwe producten breng je onder de aandacht met advertenties op andere websites en op sociale media als Instagram of Snapchat. Wie het goed doet, zorgt er zelfs voor dat er een ervaring over meerdere platformen mogelijk is, zodat klanten op hun wenken bediend worden. Je ziet een advertentie op platform X, past het product in winkel Y, bestelt daar direct de goede maat en laat dit thuisbezorgen, terwijl je updates over het pakket volgt via platform Z.

Toch is de angst dat de winkelstraat verdwijnt niet helemaal terecht. Onderzoek van IVRM Reputatie in samenwerking met MarketResponse, waar Marketingfacts vorig jaar over schreef, laat zien dat 85% van de mensen het jammer vindt als fysieke winkels uit het straatbeeld verdwijnen. En cijfers van het CBS uit mei dit jaar laten zien dat het aantal fysieke winkelvestigingen voor het eerst sinds 2010 juist weer is gestegen.

Digitalisering is geen bedreiging voor retail. Het is een aanvulling op.

De fysieke winkel verandert alleen wel van functie. Het wordt mogelijk meer een uithangbord, waar een deel van de collectie tentoon wordt gesteld. Zie de Apple Stores bijvoorbeeld: hoewel alle Apple-producten gemakkelijk online te koop zijn, kan de Apple Store met zijn mooie etalages en ruim uitgestalde producten klanten verleiden ze even uit te proberen. Om daarna gemakkelijk via internet – of in de winkel – het gewenste model in de gewenste kleur te bestellen en dit thuis te ontvangen. Het is onderdeel van de omnichannel-strategie, zoals we dat noemen.

Ontwikkelingen als deze dwingen retailers vooral anders naar hun winkels te kijken en digitale ervaringen te omarmen. Denk aan virtuele winkelervaringen, waarbij je met augmented reality kledingstukken aan kunt passen, voor je ze online bestelt. Of aan kassaloze winkels, waarmee personeel vrijgemaakt kan worden om meer aandacht en advies te geven aan de individuele klant.

Digitalisering is geen bedreiging voor retail. Het is een aanvulling op. En wie het digitale volledig omarmt, plukt daar de vele vruchten van.

Eveline Meijer is redacteur bij AG Connect.