Voorwoord
AI en digital businesses
door Redactie AG, beeld Shutterstock
Van digital businesses wordt al enige jaren veel verwacht – snelheid, schaalbaarheid, meer winst, lagere kosten. Hun volledig digitale fundament biedt, zeker in theorie, veel nieuwe kansen. Ze zijn echter bepaald nog niet in de meerderheid. De term ‘unicorn’ alleen al hoor je nog maar zelden. ‘Traditionele’ bedrijven, die hard bezig zijn met het digitaliseren van hun bestaande fundament, zijn nog altijd in de meerderheid.
Maar beide business-vormen hebben de afgelopen anderhalf jaar te maken gekregen met dezelfde trend: AI. Die zou een zegen kunnen zijn voor digital en digitaliserende businesses. In deze special Digital Business valt te lezen welke invloed AI heeft op de werkvloer binnen elke en zeker de digitale of snel digitaliserende organisatie. En daar moet je als organisatie wel op voorbereid zijn.
Een opmerkelijke maar bijna logische ontwikkeling is dat HR en IT steeds meer naar elkaar toeschuiven. Want nauwere samenwerking tussen HR en IT kan zorgen voor een betere samenwerking tussen mens en AI binnen een bedrijf. Lukt dat, dan kan je als bedrijf veel beter profiteren van de immense mogelijkheden van AI.
Ook leest u dat een organisatie, hoe digitaal ook, wel met goede en vindbare data moet werken. Veel bedrijven werken met slechte data en dat kost miljarden. Voor AI geldt dan ook nog eens dat AI-toepassingen die nu worden ingezet nog weinig data opleveren waarmee op de klassieke manier de ROI ervan kan worden berekend. Door naar andere factoren te kijken, is wel een oordeel over de ROI te krijgen, kunt u lezen in deze special.
Want AI mag dan nog niet op veel plekken al met groot succes worden ingezet, het wordt hoe dan ook van groot belang voor digital businesses.
Redactie AG